Wednesday, January 26, 2011

Kecik-kecik kepala batu

Ketika diri ini bersendirian..coretan masa kecil menggamit kembali...ibu yang sabar...abah yang tegas atuk nenek yang memahami....mampukah aku bersama mereka lagi....atuk, nenek dan abah sudah pergi menemui ilahi..maka dengan itu terputuslah kasihku untuk bersama mereka.
        Masa kecil aku memang indah..berlagak ala2 lelaki..main tanah, mandi sungai, manjat pokok, lastik burung..kejar ayam...hihihihi kesian nenek gan atuk aku masa tu...aku masa kecil memang susah diatur..orang suruh pakai suar panjang, aku pakai suar pendek...memang selalu jugak kene belasah...tapi yang paling kelakar masa aku umur 8 tahun..ader ke aq pi ikot abg aku pergi estet mandi sungai gan tangkap ikan sampai maghrib...time tu apa lagi abah aku.....Biba!!!!!!!! apa nak jadi dengan ko nie...kau tu perempuan, yang kau pergi ikot abg kau tu buat apa...aku buat muka tak bersalah ..abg aku dah kecut tapi aku boleh pulak cakap kat abah aku : abah teh bukan pergi mana pun tangkap ikan yang macam kuda laut tu je.....abis jugak badan kena balun..last2 aku, abg aku gan adik lelaki bawah aku kene tido kat reban ayam...tapi time tu best pulak tido kat reban ayam...boleh belajar cara ayam bercakap...daripada kena bebel sampai ke pagi gan abah.
         Hahahahahhaa, tu baru sikit...ade lagi teruk daripada tu kedegilan aku masa kecik iaitu aku suka lastik burung...tapi yang nie sumpah aku tak mahu buat lagi taubat seh...masa tu aku dok curi2 amik lastik yang abah guna untuk lastik biawak yang nak makan telur ayam...aku gunalah lastik tu pi ikot atuk pergi petik buah kopi..dalam kuarga aku, kami  lebih suka pangil atuk aku tu apak...biasalah kami kan jawa...
         Masa pergi join apak petik buah kopi banyak jugak burung yang jadi mangsa aku masa tu..tapi masa dulu banyak burung ayam2 kat tempat apak aku petik buah kopi, so burung tu la yang menjadi target pertama aq...tapi burung tu cerdik selalu terlepas dari tembakan maut lastik aku...entah mengapa satu hari tu sedang aku tunggu apak memenuhkan 2 baldi kopi seperti biasa...aku pergilah melastik kat kawasan berdekatan apak aku...Kemudian mata aku berhenti kat sekor binatang nie...binatang ni memang menyebalkan aku..hahahhaa mati la kau burung ayam2....hari nie kau jadi mangsa pertama aku...dengan sepantas kilat dengan tujahan azimat buah kopi yang aku jadikan biji lastik...akhirnya burung tu rebah jugak ditangan aku...time tu lantas aku amik burung tu tunjuk kat apak...apa lagi berangin apak time tu...xpernah apak marah aku selama nie...sampai2 hari tu apak marah kat aku sambil ckp : kalu burung tu mati kau kena duduk kat sini tak boleh balik rumah...kata apak lagi tempat apak petik kopi tu sebenarnya tempat yang keras..coz ada orang bunian duduk kat situ...dan tak sempat apak abiskan kata2 aku dah meleleh air mata kemudia lari cari nenek kat uma yang jahit guni kopi...malam tu sampai demam2 aku..sampai tergigau-gigau dibuatnya..mana taknya burung yan aku lastik tu tiba-tiba jadi makhluk hitam yang buruk dan menyeramkan...start dari tu lastik pun aq tak sentuh....tapi degil aku tak hilang2 jugak...seminggu lepas tu aq pergi lastik burung lagi.......hahahahahhaaa...tak makan saman betul aku....anyway kelakor  juga bila terkenagkan kedegilan aku...aiiiiii kecik-kecik kepala batu jugak aku....nasib baik dah besar takkk...takk ker....tepuk dada tanya selera

No comments:

Post a Comment